وجه تسميه ارغا

آيا تا كنون فكر كرده ايد كه ارغا بعني چه ؟ و يا ريشه اين واژه چيست ؟

 در فرهنگ لغت دهخدا واژه ‍‍» ارغا » به معناي جوي آب و رودخانه آمده است . افراد مسن و كهنسال روستا در مورد اين واژه چنين بيان مي كنند كه چون روستاي ما داراي اب فراوان است در قديم آنرا غرقاب يا ارقاب مي ناميده اند كه به مرور زمان به ارقا تغيير يافته و هم اكنون هم اين واژه را هم به صورت ارغا و هم به صورت ارقا مي نويسند.

البته بعضي ديگر از بزرگان روستا براين باورند كه در هزاران سال پيش خان بزرگي به نام ايرج خان در شمال شهر خارزنج ( خليل آباد امروزي ) به كشاورزي مشغول بوده است . و از آب رودخانه براي كشت و زرع استفاده مي كرده است و در هنگام پيري و در اواخر عمرش براي جلوگيري از ايجاد تفرقه و اختلاف بين فرزندانش تصميم گرفت كه اب رودخانه را به شش قسمت مساوي بين فرزندانش تقسيم كند كه در همين راستا دو قسمت را به پسر بزرگش كهندل ، يك قسمت را به جابوزا ، يك قسمت به اَرغَن ، يك قسمت نيز به مزدك ( نه مزدك دوره ايران باستان ) و قسمت آخر نيز به پسر ديگرش كه قوي هيكل بود يعني بيژن گرد واگذار كرد تا بدين وسيله كشاورزي كنند .

آنها هر كدام سهم خود را از رودخانه به گوشه اي از منطقه خليل آباد روانه كردند و در منطقه مورد نظر خود به كشاورزي مشغول شدند و بدين ترتيب آباديهايي كه توسط آنها به وجود امد ، به نامهاي آنها ناميده شد كه به ترتيب با نامهاي كندر ، جابوز ، ارغا ، مزده و بزنجرد شناخته می شوند 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : 21 / 6 / 1390برچسب:, | 11:12 | نویسنده : 331 |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • کردی آنلاین